۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

سی‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، امروز، چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌‌ماه، بزرگترین رویداد فرهنگی ایران با «شعار  آینده خواندنی است» سی‌و‌چهار ساله شد. نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب ۱۴۰۲ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران با مشارکت ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۰۰ ناشر خارجی تا پایان دومین ماه سال از کتاب‌دوستان میزبانی می‌کند. نمایشگاه کتاب تهران به‌واسطه میزان مشارکت ناشران، وسعت و استقبال میلیونی مردم در صدر رویداد‌های فرهنگی کشور تعریف می‌شود و به‌نظر می‌رسد، دوره سی‌و‌چهارم به‌دلیل سیاست‌های جدید متولیان امر، در مسیر تغییر و تحول قرار گرفته است. در این دوره علاوه‌بر حفظ الگوی برگزاری همزمان دو قالب نمایشگاه مجازی و فیزیکی، کتاب‌فروشان فرصت پیدا کرد‌ند تا کنار ناشران کتاب بفروشند.

۲۰۰ کتاب‌فروشی که در تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، عنوان نخستین ویترین‌داران حاضر در نمایشگاه ثبت شدند، در قالب «سامانه خرید از کتاب‌فروشی» به‌مدت ۱۰ روز می‌توانند با بهره‌مندی از یارانه دولتی، براساس شرایط فروش نمایشگاهی که با ناشران یکسان است، با مخاطبان سراسر کشور در تعامل باشند. با پیوند سامانه نمایشگاه مجازی کتاب تهران و سامانه خرید از کتاب‌فروشی، درگاه مشترکی ایجاد شده تا کاربران به کتاب ناشران و کتاب‌فروشان دسترسی داشته باشند.

مطابق دوره سی‌و‌سوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران حاضر در بخش فیزیکی این رویداد ملزم به حضور در بخش مجازی نیز هستند. اما آن دسته از ناشران که برای حضور در بخش مجازی ثبت‌نام کرده‌اند، الزامی برای عرضه کتاب در بخش فیزیکی ندارند. آنچه در معرض دید علاقه‌مندان به کتاب در غرفه ناشران حاضر در مصلا قرار گرفته است، کتاب‌های منتشر شده از سال ۱۳۹۸ به بعد است اما کاربران با مراجعه به سامانه نمایشگاه مجازی می‌توانند کتاب‌های منتشر شده از سال ۱۳۹۲ ناشران حاضر در این بخش را مشاهده و خریداری کنند.

۱۰۰ ناشر خارجی حاضر در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، حدود ۴۵ هزار عنوان کتاب را در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند. میزان مشارکت در این بخش براساس اعلام قائم مقام نمایشگاه در مقایسه با دوره سی‌و‌سوم،۴۰ درصد در تعداد عناوین و ۲۰ درصد در تعداد ناشران و غرفه‌ها افزایش داشته است.  

۳۰ میهمان از کشورهای مختلف و ۲۷  کشور در بخش بین‌الملل حضور دارند؛ بنابر اعلام مسئولان در نمایشگاه امسال، حدود ۴۰ کشور حضور دارند.   

تاجیکستان؛ کشور مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است. این کشور با ۲۰ نفر از ناشران، نویسندگان و شخصیت‌های شاخص این کشور در این رویداد حضور دارند.    

یکی از رویکرد‌های اصلی مجریان برگزاری سی‌و‌چهارمین دوره نماشگاه کتاب تهران، تقویت بُعد فرهنگی این رویداد است؛  بنابراین علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری با تاکید براین نکته گفت: برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه نیز به بخش‌های اصلی اضافه شده و از بخش‌های جنبی به بخش‌های اصلی آمده است.  
     
در این دوره، ۶ سرا در فضاهای مختلف نمایشگاه دایر شده است؛ علاوه‌براین بخشی از برنامه‌ها ماننده دوره‌های گذشته، میدانی و صحنه‌ای پیش‌بینی شده است؛ مانند قصه‌گویی، عروسک‌گردانی، تئاتر خیابانی و سرود ‌مربوط به حوزه کودک و نوجوان. دو سالن ویژه کودک و نوجوان و بزرگسال با هدف ارائه برنامه‌های حوزه ترویج کتابخوانی نیز در این دوره از نمایشگاه برپا شده است.

دایر شدن «سینما کتاب»، برپایی غرفه «کتاب آرا» سالن کارنامه نشر ویژه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و همچنین سالن یاس، فعالیت بخش «مشاوره‌ کتاب» با ۶ فضا در شبستان اصلی، سالن ناشران کودک و نوجوان و سالن ناشران خارجی از دیگر برنامه‌های کمیته فرهنگی سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.   

بن خرید از نمایشگاه کتاب تهران به دانشجویان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، طلاب و اهل قلم اختصاص پیدا می‌کند. سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب  ۶۰۰ هزار تومان است که  ۳۶۰ هزار تومان آورده مشمول و ۲۴۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

سقف گروه دوم یعنی اعضای هیئت علمی، ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده که ۳۵۰ هزار تومان آورده اعضا و  ۳۵۰ هزار تومان سهم  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. براساس اعلام مجریان برگزرای نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ در مجموع به ۹ هزار و ۱۴۵ نفر از اعضای سامانه اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران یعنی مولف، مترجم، مصحح، محقق و همچنین افرادی که نقشی در تولید اثر داشته‌اند از‌جمله ویراستار و تصویر‌گر، بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان اعتبار خرید کتاب تخصیص داده شده که مجموع افراد مشمول نیز ۹ هزار و ۱۴۵ نفر است. همانند دو ره قبل نمایشگاه، یارانۀ خرید کتاب در قالب «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص داده شده است.
 
امکان استفاده بن در بخش حضوری نمایشگاه
علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در هفتمین روز مانده به برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور با انتشار پیام در حساب کاربری خود در توئیتر از امکان استفاده از مشمولان یارانه نمایشگاه در بخش حضوری خبر داد.


خبرگزاری کتاب ایران

نظرات

نظر خود را بنویسید: