۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

نمی‌شود به ملت سوبسید بدهیم تا کتاب‌خوان شوند!

این ترانه‌سرا  درباره انتظاراتی که از نمایشگاه کتاب می‌رود، اظهار کرد: به نظر می‌آید ناشران خیلی در مضیقه هستند و ما مولفان هم دغدغه این را داریم که سرنوشت کارهایی که از این به بعد قرار است به دست ناشران بسپریم چه می‌شود. با توجه به گرانی کاغذ و هزینه‌های چاپ که تاثیر زیادی روی این قضیه گذاشته است، به نظر می‌آید ما باید خیلی نگران این باشیم که کتاب ارزان به دست مردم نمی‌رسد.

 

او افزود: الان کتابی که بالای ۴۰۰، ۵۰۰ صفحه داشته باشد، نمی‌تواند سر سفره خرید مردم بیاید و در آن جای بگیرد.  عمدتا به‌نظر می‌رسد که مولفان هم دارند کتاب‌ها را کم‌حجم یا مختصر می‌کنند.  بحث اقتصادی برای کتاب و نمایشگاه کتاب بحث مهمی است؛ اما امیدوارم آن‌قدر تاثیرگذار نبوده باشد و مخاطبان راضی از نمایشگاه برگردند.

نویسنده کتاب «آنتولوژی ترانه معاصر» با بیان این‌که جابه‌جا کردن هرساله نمایشگاه کتاب چیز جالبی نیست، گفت: یک کشور ۸۰ میلیونی به یک جایگاه دائمی برای نمایشگاه نیاز دارد. زمانی هم که نمایشگاه در شهر آفتاب بود مشکل رفت‌وآمد وجود داشت. مصلا هم جای مناسبی برای نمایشگاه نیست و باید فکر دیگری شود. نمی‌شود به ملت سوبسید بدهیم تا کتاب‌خوان شوند؛ با کاهش قیمت کتاب این اتفاق نمی‌افتد، بلکه دسترسی آسان هم مهم است. در حال حاضر نسخه کاغذی کتاب دارد با نسخه الکترونیکی رقابت می‌کند و در این رقابت هم همه‌جوره ارجحیت با نسخه الکترونیکی است و نسخه کاغذی کتاب دارد به یک چیز نوستالژیک تبدیل می‌شود. امیدوارم کتاب همچنان سر سفره فرهنگی مردم بماند. 

ایمان همچنین بیان کرد: مجموعه ترانه «پروانه‌پوش» من که سال گذشته توسط انتشارات نگاه منتشر شد، امسال در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. 


ایپینا

نظرات

نظر خود را بنویسید: