۲۴ اسفند ۱۳۹۹

برای مجوز دادن به کتاب های کمک آموزشی تابع مقررات هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در جمع خبرنگاران صدا و سیما پس از گفتگو با وزیر آموزش و پرورش در دیدار هفتگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای راه یابی بچه ها به کتابخانه ها و کتابخوانی گفت: اثر کتاب و کتابخوانی تنها به عنوان یک مصرف فرهنگی بخشی از جامعه به حساب نمی آید بلکه آینده فردای کودک و نوجوان را تشکیل می دهد و در نتیجه آینده ایران را.

وی ادامه داد: با این نگاه هر دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش نگاه ویژه ای داشته اند و این مسیر را پیش می بریم برای تقویت این فرهنگ تلاش می کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در کتابخانه های عمومی در این چند سال اخیر تاکید شد بخش کودک مستقل داشته باشیم و کتاب های متناسب با کدکان و نوجوانا در آن فضا باشد و تقریباً در تمامی کتابخانه های ما این بخش مستقل شکل گرفت. حتی در برخی کتابخانه ها که امکانش بود یک فضای خارج از فضای کتابخانه های عمومی وجود دارد برای کودکان سن کمتر که به عنوان مهد یا اتاق های انتظار برای خانواده هایی است که والدین از کتابخانه استفاده می کنند.

صالحی بیان کرد: ما هر قدر بتوانیم رابطه بچه ها با کتابخانه عمومی و مدارس را تقویت کنیم و طعم کتابخوانی را زیر دهاین بچه ها بیاوریم موفقیت چشمگیری برای تربیت نسل آینده داریم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص کتاب های کمک آموزشی نیز گفت: ما در حوزه کتاب های آموزشی و کمک آموزشی یک مسیر مشخصی داریم که طی سالیان طی شده است و آن این است که تابع مقررات عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم؛ به این معنی که ۱۰ تا ۱۵ سیاست کلی را این شورا برای اداره بررسی کتاب تعیین کرده اند و ما محدود هستیم که این مقررات را به عنوان سند بالادستی رعایت کنیم و اگر خارج از این محدوده مثلاً جلوی نشر کتابی را بگیریم باید پاسخگو باشیم.

صالحی گفت: در مقررات بالادستی حوزه کتاب های کمک آموزشی نیامده است و به یک کار مشترکی میان ما و آموزش و پرورش نیاز دارد تا یک بررسی بشود و مواردی که با فرایند کتاب های درسی همخوان نیست یا اطلاعات غلط آموزشی می دهد مشخص شود و بعد در قواعد جا بگیرد. یعنی باید شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاحیه بدهد و این روال روشن تر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آموزشگاه ها نیز گفت: ما بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه هایی که به ما واگذار شده مجوز می دهیم. مثلاً از سال ۸۹ تصمیم گرفته شد که مجوز آموزشگاه های زبان با ما نباشد و از این سال به بعد ما دیگر این مجوز را نمی دهیم.


خبرگزاری مهر

نظرات

نظر خود را بنویسید: