۲۳ دی ۱۳۹۸

تقارن کاهش قیمت‌ها با ماه‌های پایانی سال و بهبود شرایط چاپخانه‌داران

سعید کلاری، مدیر چاپخانه ناب‌نقش و فعال صنفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت بازار چاپ ایران در ماه‌های پایانی سال گفت: با توجه به تحولات اخیر جهانی در بازار کاغذ و پایین آمدن قیمت جهانی کاغذ؛ همچنین تاثیر سیاست ساماندهی بازار داخلی کاغذ باعث از بین رفتن حباب و معقول شدن قیمت‌های کاغذ شده‌است.
 
وی افزود: در شرایط فعلی و بد اقتصادی باید این وضعیت را کورسوی امیدی دانست که باعث افزایش توان و انگیزه برای ادامه کسب و کار در میان فعالان چاپ و بسته‌بندی می‌شود.
 
کلاری با اشاره به آرامش نسبی بازار در این روزها توضیح داد: این امر از این جهت حائز اهمیت است که بازار صنعت چاپ زیادی با بیکاری و رکود شدید مواجه و با آن دست و پنجه نرم می‌کرده و تنش‌های قیمتی در قسمت ملزومات اولیه وجود داشت.
 
وی تاکید کرد: به‌دنبال رخداد این تنش‌ها و مشکلات در بازار، همچنین نبود ثبات و در نتیجه عدم صرفه اقتصادی وضعیت به‌گونه‌ای بود که تعداد قابل توجهی از چاپخانه‌ها مجبور به تعطیلی واحد خود شدند.
 
افزایش سفارش در بازار
کلاری با اشاره به شرایط کنونی بازار تولید گفت: خوشبختانه با تحولات موجود در بازار کاغذ به عنوان کالایی حیاتی و استراتژیک، شرایط کمی تغییر کرده و این‌روزها رونق به چاپخانه‌ها بازگشته است، هر چند که در قسمت مرکب و زینک شاهد تغییرات زیادی نبودیم و بیشتر این تغییرات در بخش کاغذ بوده است.
 
وی همچنین درباره بازار کار برای چاپخانه‌ها توضیح داد: در صنعت چاپ و طی سال ماه‌هایی هستند که به ماه‌های کار معروف هستند و در این زمان‌ها فعالیت‌ همکاران دوچندان شده و به قول معروف سرچراغی چاپخانه‌ها است.
 
کلاری افزود: به‌عنوان مثال ماه‌های اردیبهشت، شهریور و مهر و دو ماه پایانی سال از آن جمله هستند که برای مدیران چاپخانه‌ها مهم بوده و از قبل برای آن تدارک می‌بینند و مواد اولیه خریدرای کرده و برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند سفارش مشتری‌ها را انجام دهند.
 
وی با پیش‌بینی شرایط خوب و مناسب برای چاپخانه‌داران در ماه‌های پیش رو، عنوان کرد: تقارن کاهش قیمت‌ها با دو ماه پایانی سال باعث افزایش سفارشات چاپی مختلف شده و در کنار آن دو رویداد مهم که تاثیر زیادی در بهتر شدن شرایط خواهند داشت؛ نخست انتخابات مجلس و تبلیغات کاغذی کاندیداها و دیگری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در فروردین سال ۹۹.
 
چند نکته مثبت
مدیر چاپخانه ناب‌نقش همچنین درباره لزوم توجه به این رخدادها و تغییرات بازار توضیح داد: در کنار تمام این اتفاقات مثبت باید به چند نکته خیلی مهم توجه داشت و از منظرهای مختلفی به این رویداد نگاه کرد و چند نکته را در این مسیر مدنظر قرار دارد.
 
کلاری افزود: نخستین بحث این است که اقتصاد ما در سطح کشوری کوچک شده و از لحاظ ابعاد به اقتصاد سال ۹۰ برگشته است، بنابراین رونق ایجاد شده گستره وسیعی ندارد و محدود است.
 
وی با طرح این موضوع که نباید فراموش کنیم اکنون چاپخانه‌های کمتری نسبت به سال گذشته فعال هستند، گفت: یعنی اگر نسبت چاپخانه‌های فعال فعلی را نسبت به چاپخانه‌های فعال سال‌های گذشته در نظر بگیریم، متوجه کم بودن حوزه توزیع کار خواهیم شد.
 
کلاری ادامه داد: اگر واقع‌بینانه به مسئله نگاه کنیم، بازار کار ایجاد شده یعنی انتخابات و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موقتی هستند.

وی تاکید کرد: پایین آمدن قیمت کاغذ هم آن‌چنان که باید تاثیرگذار نخواهد بود و این چرخه دائمی نخواهد بود و لنگ خواهد زد و در واقع بخش کوچکی از بدنه چاپ را فعال و سر پا نگه خواهد داشت.
 
وی در این زمینه توضیح داد: این بخش همان قسمتی است که نسبت به شرایط بد خود را از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تکمیل خطوط تولید مجهز و آماده کرده‌است و آمادگی انجام کار را دارد.
 
کلاری در این زمینه تاکید کرد: دلیل این امر به این نکته بر می‌گردد که صنعت چاپ علاوه بر اینکه متاثر از فضای کلی اقتصادی کشور است در زنجیره تولید نیز نقش تکمیلی را ایفا می‌کند؛ در شرایطی که بخش‌های کلی و اساسی تولید دچار مشکلات و وقفه‌های متعددی هستند، خواه‌ناخواه تاثیر منفی خود را بر صنعت چاپ هم خواهند گذاشت.
 
مدیر چاپخانه ناب‌نقش بر تاثیرات تحولات سیاسی در اقتصاد نیز گفت: مضاف بر این با توجه به تحولات سیاسی و تنش‌ها، گره خوردن اقتصاد ما با سیاست و همچنین تبعات منفی اجرای بودجه ۹۹ باعث خواهد شد در سال آتی مشکلات در صنعت چاپ بیشتر شود و دست‌اندرکاران این حوزه باید به آن توجه داشته باشند.
 
کلاری با بیان اینکه شنیدن صدای ماشین چاپ برای مدیر چاپخانه همانقدر لذت‌بخش است که شنیدن صدای قلب نوزادی در آغوش است، عنوان کرد: در این زمینه معتقدم همکاران ما باید در نظر داشته باشند این چند روز و حلاوت آن دائمی نبوده و خواهد گذشت پس باید از این فرصت برای ادامه راه در سال جدید استفاده کرد.
 

ایبنا

نظرات

نظر خود را بنویسید: