۲۱ دی ۱۳۹۸

دهقانی: واسپاری فعالیت‌های نمایشگاه کتاب به بخش‌های خصوصی جدی گرفته شود

یحیی دهقانی، مدیر انتشات مبتکران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه سال‌ها است که توسط تشکل‌های نشر اداره می‌شود؛ تشکل‌هایی که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند.
 
وی ادامه داد: اکثر سالن‌ها توسط تشکل‌ها اداره می‌شوند و در سال‌های اخیر که بحث واسپاری فعالیت‌ها به فعالان نشر مطرح شد بارها از سوی مدیران وزارت ارشاد اعلام شد که مدیریت نشر باید به صاحبان این حوزه یعنی تشکل‌ها و بخش تخصصی نشر واگذار شود.
 
دهقانی با بیان اینکه اغلب انجمن‌ها و تشکل‌ها شامل ناشران فعال هستند، عنوان کرد: بیش از ۶۵ درصد کتاب‌های حوزه‌های تخصصی توسط اعضای این تشکل‌ها چاپ می‌شوند و ناشرانی که می‌توان ادعا کرد رونق بخش‌های عمده نمایشگاه به واسطه حضور آن‌ها در نمایشگاه است.
 
وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر شاهد بودیم اعضای تشکل‌ها در بدنه نمایشگاه و مدیریت بخش‌های مختلف همچنین کمیته‌ها و کمیسیون‌ها نقش پررنگی داشتند و انتظار داریم که این رویه ادامه داشته باشد زیرا حذف تشکل‌ها به نفع نمایشگاه نیست.
 
دهقانی که پیش‌تر معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران بود، در ادامه صحبت‌های خود گفت: در این زمینه انتظار می‌رود که وزارت فرهنگ و ارشاد بر اساس سیاست واسپاری فعالیت‌ها به تشکل‌های فعال نشر و عضویت آن‌ها در کمیسیون‌های مختلف، به‌خصوص بخش‌های تخصصی نمایشگاه کتاب تهران توجه بیشتری داشته باشد.
 
وی همچنین تاکید کرد: در سالیان گذشته در تدوین آئین‌نامه‌های نمایشگاه در دفتر خانه کتاب حضور داشتیم و شاکله اولیه آئین‌نامه حضور ناشران در نمایشگاه کتاب تهران با حضور نمایندگان حوزه‌های مختلف تدوین شد تا دغدغه همه بخش‌ها دیده شود و امیدوارم امسال نیز راهکاری برای این موضوع اندیشیده شود.
 
دهقانی در پایان صحبت‌های خود درباره بحث تبلیغات نمایشگاه نیز گفت: در سال‌های قبل تبلیغات نمایشگاه در بخش‌های داخلی به خود مجریان بخش‌ها واگذار می‌شدند که اقدام بسیار خوبی بود که امیدوارم امسال هم همین‌گونه باشد.
 
به گفته وی، اگر تبلیغات به مدیران بخش‌ها واگذار شود، می‌تواند درصدی از هزینه‌های دریافتی‌ به انجمن‌ها برسد. این کار با استقبال ناشران همان بخش‌ها روبه‌رو خواهد شد زیرا برای حمایت از تشکل تخصصی خود تبلیغات به بخش خود می‌دهند تا هم کارشان بهتر دیده شود و هم از صنعت نشر حمایت شود.

ایبنا

نظرات

نظر خود را بنویسید: