۱۶ بهمن ۱۳۹۷

نامزدهای بخش اصفهان در جایزه ادبی جمالزاده معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، به نقل از روابط عمومی جایزه جمالزاده، دبیر این جایزه ادبی اظهار کرد: وقتی ما از داستان اصفهان صحبت می‌کنیم منظورمان آثاری است که با خواندن آن با نحوه زندگی مردم اصفهان آشنا می‌شویم.از آیین، آداب و سنت‌ها گرفته تا رویدادها و حوادثی که در اصفهان اتفاق می‌افتد و مردم نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. از همین روست که این داستان ویژه اصفهان می‌شود مثل زاینده رود که اصفهانی است و نمی‌شود آن را به شهر دیگری برد. بسیاری از نویسندگان ایرانی در آثار خود به این نوع نحوه زندگی از شهر خود پرداخته‌اند.

رضا روحانی ادامه داد: در بخش داستان اصفهان هم منظور ما از محور قرار دادن اصفهان این نبود که حتما اسم بناها و خیابان‌های شهر در داستان‌ها ذکر شده باشد و در پی یافتن روح زندگی در اصفهان در آثار بودیم.

او با تاکید بر اهمیت نگارش داستان‌های شهری افزود: نوشتن داستان‌های شهری در دنیا معمول است. در ایران هم در این سالها تلاش‌های مشخص تر برای نوشته شدن این قبیل داستانها بیشتر شده است، اما با توجه به جوان تر بودن این گونه و جای کار زیادی که دارد برگزاری جوایز و جشنواره‌های داستان‌های شهری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

روحانی همچنین، جایزه جمالزاده را بعد از جایزه تهران، دومین جایزه‌ای دانست که طرح داستان با محوریت شهر را مطرح می‌کند و گفت: ظاهرا در اولین سال برگزاری جایزه تهران المان‌ها و معماری شهر در آثار پررنگ بوده است .این اتفاق در جریان جایزه جمالزاده هم افتاد. اما می‌توان امید داشت در دوره‌های بعدی نوع زندگی آدمهای امروز اصفهان یا داستان شکل گیری روابط  و زندگی‌ها،۲ با گویش مردم اصفهان و معماری شهر بیشتر آمیخته شود.

دبیر جایزه جمالزاده در ادامه نام راه‌یافتگان به بخش نهایی داستان اصفهان را به شرح زیر اعلام کرد: اسماعیل سالاری،‌ نسیبه فضل اللهی،‌ رضا مختاری،‌ مریم منوچهری،‌ طیبه صابری، هما جاسمی، مهراوه فردوسی، مجتبی هژبری، زهرا سماواتیان و سید احمد بطحایی داستان نویسانی هستند که آثارشان به بخش نهایی و فینال جایزه جمالزاده راه یافته است.

او ترکیب هیات داوران بخش داستان اصفهان را نیز معرفی کرد: آرش صادق بیگی، سلمان باهنر، سینا دادخواه،‌ نفیسه مرشد زاده و بهزاد دانشگر داوری بخش داستان اصفهان جایزه جمالزاده را بر عهده داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، مراسم اختتامیه نخستین دوره جایزه جمالزاده با معرفی نفرات برگزیده بخش‌های داستان آزاد، داستان اصفهان و زندگی‌نگاره ۲۹ بهمن ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

نظرات

نظر خود را بنویسید: